października 21, 2020

IPET w pytaniach i odpowiedziach

 


Co to jest wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia?

Zespół opracowuje IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną – §  6 ust. 4 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.

Zgodnie z §  6 ust. 10 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia uwzględnia w szczególności:

  • indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania  i uzdolnienia ucznia;
  • w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela,
  • przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym,

a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie – także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.

Czy dla dziecka, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego trzeba opracować nowy IPET?             

Jeżeli rodzice dziecka, któremu odroczono rozpoczęcie obowiązku szkolnego przedstawili nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, to należy kierować się wykładnią §  6 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.  z uwzględnieniem nowego okresu opracowania IPET oraz aktualnej oceny potrzeb i możliwości dziecka wynikającej z diagnozy i zaleceń w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Czy realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu można zaplanować w IPET na kolejne lata?         

Nie. Przedszkole jest zobowiązane zapewnić realizację wszystkich zaleceń zawartych w orzeczeniu. Zgodnie z §  5 pkt 1, 3 i 4  rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. przedszkole zapewnia realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, a także za realizację zajęć specjalistycznych i innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka, w szczególności zajęć rewalidacyjnych. Natomiast na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 10 Prawa oświatowego dyrektor przedszkola odpowiada między innymi za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.

Zalecane w orzeczeniu formy wsparcia dziecka powinny być zaplanowane w IPET i realizowane odpowiednio do stwierdzonych potrzeb dziecka. Zespół może dokonać modyfikacji IPET i zdecydować o ewentualnym zakończeniu określonej formy wsparcia, ale jedynie w sytuacji, gdy dziecko nie wymaga już wsparcia w określonym obszarze rozwoju. Taka decyzja zespołu musi być potwierdzona wynikami wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.

W jakich sytuacjach należy zmodyfikować IPET?             

Przepisy wskazują na ewentualność modyfikacji IPET – w miarę potrzeb. Oznacza to, że IPET może być zmieniony, jeśli to konieczne. Nie wskazują przy tym, czy ma to być forma aneksu, czy też zmodyfikowany program powinien być opracowany jako „modyfikacja”. Mogą one mieć dowolną formę – aneksu, protokołu ustaleń zespołu, innego dokumentu, który będzie odzwierciedlał aktualne modyfikacje np. „Modyfikacja IPET w roku szkolnym…/na okres….”

Czy w IPET ucznia rozpoczynającego II etap edukacji trzeba umieścić informację o sposobach realizacji doradztwa zawodowego?             

W klasie IV treści z zakresu doradztwa należy m.in. realizować poprzez rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień oraz rozwijanie tych obszarów rozwoju i stymulowanie deficytowych funkcji, co powinno zostać określone w IPET na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i/lub informacji zawartych w orzeczeniu. Działania w tym zakresie powinny być zindywidualizowane z uwzględnieniem kierunków pracy z uczniem na rzecz stymulowania rozwoju i niwelowania deficytów, w celu jak najlepszego przygotowania ucznia do wyboru dalszej ścieżki edukacji i przyszłego zawodu. Te cele powinny być każdorazowo uwzględniane w opracowywaniu i modyfikacji IPET.

Czy szkoła ma obowiązek przekazania kopii IPET dla rodzicom?             

Tak. Szkoła ma obowiązek przekazania kopii IPET. Przepisy nie wskazują terminu jego przekazania (§ 6 ust. 12 MEN z 9 sierpnia 2017 r.). Rodzice powinni otrzymać również kopię programu w każdym czasie na ich wniosek.

W jakim terminie przekazać IPET rodzicom?             

Przepisy nie wskazują terminu przekazania rodzicom kopii dokumentów. Może on wynikać  z terminu opracowania IPET, tj. do 30 września lub 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia.

Jak postępować z dokumentacją z zakresu wsparcia udzielanego uczniowi na podstawie IPET po opuszczeniu szkoły?             

Dokumentacja z zakresu wsparcia udzielanego uczniom na podstawie IPET, jest dokumentacją niearchiwalną ponieważ ma tylko czasowe praktyczne znaczenie i podlega wybrakowaniu po upływie określonego przepisami okresu jej przechowywania. Taka dokumentacja jest oznaczona symbolem B z przypisanym symbolem cyfry arabskiej oznaczającym okres jej przechowywania – zazwyczaj przyjmuje się, że dokumentacja z zakresu pomocy udzielanej uczniom w szkole jest oznaczona symbolem B10, co oznacza, że po upływie 10 lat (najczęściej po upływie pełnego roku kalendarzowego, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku zakończenia sprawy, tj. po upływie 10 lat od ukończenia szkoły) taka dokumentacja jest brakowana.

Czy można zastąpić nauczyciela wspomagającego i zawrzeć w IPET odpowiednią adnotację?             

W szkole należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, jeżeli zatrudnienia takiego nauczyciela wymaga wprost orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatrudnienie nauczyciela powinno być ściśle powiązane z potrzebami ucznia. Nie musi on być obecny na wszystkich zajęciach, ale powinien realizować zadania na rzecz ucznia, w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger