Terapia behawioralna opiera się na kilku zasadach, których przestrzeganie gwarantuje osiągnięcie sukcesu w pracy z dzieckiem. W szczególności należy pamiętać o:
1. zasadzie małych kroków - każdą czynność, której chce się dziecko nauczyć, rozpisuje się na małe kroki, jasne i zrozumiałe dla ucznia. Od jednego kroku do drugiego przechodzi się tylko wówczas, gdy dziecko opanuje poprzedni w stu procentach.
2. zasadzie stopniowania trudności - pracę rozpoczyna się od ćwiczeń łatwych i konkretnych; od uczenia umiejętności podstawowych, z których dziecko może skorzystać natychmiast i będzie mogło je stosować do końca życia.
3. zasadzie stosowania wzmocnień - wzmocnieniem jest każde wydarzenie, które zwiększa siłę zachowania, po jakim następuje wzmacnianie. Aby dziecko mogło zrozumieć, że dane zachowanie jest pożądane lub czynność jest wykonana prawidłowo, musi ona zostać wzmocniona, stosujemy wówczas nagrody. Stosowanie nagród rozpoczyna się od nagród biologicznych (pożywienie, napoje, ulubione zabawki), następnie stosujemy wzmocnienia społeczne właściwie dobranych do dziecka celem motywowania i wywoływania pozytywnych zachowań.
Terapia behawioralna jest terapią kompleksową i dotyczy wszystkich sfer rozwoju dziecka. Obejmuje swym obszarem :
- wczesne rozumienie mowy
- trening imitacji
- dopasowywanie i sortowanie
- mowę bierną
- mowę czynną
- umiejętności szkolne
- rozwój społeczny
- czynności samoobsługowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz