grudnia 23, 2020

"D" jak dysleksja

 


Dysleksja to zaburzenie czynnościowe tych obszarów kory mózgowej, które odpowiedzialne są za przetwarzanie liter i cyfr. Zaburzenia te mają etiologię mózgową. Przyczyn tak dużej liczby dzieci z orzeczoną dysleksją jest wiele - od większej liczby urodzeń  dzieci z ciąż nieprawidłowych, komplikacji okołoporodowych, wcześniactwa po zmianę modelu wychowania dzieci.


Powszechnym staje się spędzanie przez dzieci zatrważająco dużej ilości czasu przed telewizorem, tabletem, telefonem. Przy tak atrakcyjnych nośnikach i zmieniającym się obrazie przed oczami dziecka wszelkie inne sposoby spędzania czasu, które wymagają inwencji twórczej, sprawności manualnej stają się nudne i z czasem coraz  trudniejsze.


Polskie Towarzystwo Dysleksji wskazuje na wielorakie uwarunkowania zaburzeń dyslektycznych. Upatruje się ich w dziedziczności, zmianach anatomicznych a także zaburzeniach funkcjonowania układu nerwowego w okresie prenatalnym lub okresie okołoporodowym. Przyszła zdolność uczenia się ma swoje początki w drogach nerwowych, które tworzą się jeszcze przed narodzeniem i kilku pierwszych latach życia.


Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem uwidaczniają się. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców  dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter.


Dzieci dyslektyczne są mniej sprawne motorycznie, ale także dzieci bez obciążeń dyslektycznych wtórnie stają się mniej sprawne, ponieważ nie rozwijają się ruchowo podczas zabaw podwórkowych czy manipulacyjnych. Wiele z tych dzieci nie rozwija się także językowo, ponieważ często komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych, gdzie słownik koryguje błędnie użyte wyrazy.


Prawa uczniów z dysleksją

  • Wczesna diagnoza
  • Wczesna, specjalistyczna interwencja
  • Program i metody nauczania dostosowane do potrzeb, możliwości i stylu uczenia się,
  • Udział w zajęciach terapii pedagogicznej
  • Dostosowanie wymagań szkolnych i sposobu oceniania do możliwości ucznia ( wskazania zawarte w opinii PPP)
  • Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego w wypadku uczniów ze stwierdzoną głęboką dysleksją
  • Wyrównywanie szans podczas egzaminów zewnętrznych

Nie należy zwalniać ucznia z obowiązku pracy nad problemem. Otrzymanie opinii stwierdzającej dysleksję nie jest ostatnim, ale pierwszym krokiem na drodze do pokonania trudności.
NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO NA PRACĘ NAD TRUDNOŚCIAMI W NAUCE CZYTANIA I PISANIA



Objawy zaburzeń funkcji słuchowo- językowych

  • Trudności w zapamiętywaniu słówek
  • Trudności w zapamiętaniu struktur gramatycznych
  • Trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych
  • Trudności z rozumieniem i zapamiętaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę
  • Trudności z odróżnianiem słów podobnie brzmiących
  • Błędy w pisaniu

Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej


  • Trudności z odróżnianiem wyrazów podobnych
  • Gubienie drobnych elementów graficznych
  • Opuszczanie i przestawianie liter
  • Trudności z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych
  • Kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej

Objawy zaburzeń funkcji słuchowo- językowych

  • Nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych
  • Niepełne rozumienie treści zadań, poleceń
  • Trudności z wykonywaniem działań na kartce
  • Trudności z wykonywaniem działań w pamięci, bez pomocy kartki
  • Problemy z zapamiętaniem reguł, definicji, tabliczki mnożenia
  • Problemy z opanowaniem terminologii np. nazwy, symbole pierwiastków i związków chemicznych
  • Zła orientacja w czasie ( chronologia, daty)
  • Trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych, terminologii z biologii i chemii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie), nazwiska z historii


Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo-przestrzennych,  integracji percepcyjno- motorycznej


  • Błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych
  • Przestawianie cyfr ( np. 56-65)
  • Nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów
  • Mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności
  • Nieprawidłowe wykonanie wykresów funkcji
  • Trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną w geometrii
  • Niski poziom graficzny wykresów i rysunków
  • Trudności z czytaniem i rysowaniem map geograficznych i historycznych
  • Trudności z orientacją w czasie i przestrzeni- wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni
  • Trudności z obliczaniem sfer czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp..
  • Problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków

"DYSLEKSJA JEST WYSEPKĄ TRUDNOŚCI
NA OCEANIE UMIEJĘTNOŚCI
I ZDOLNOŚCI…”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger