Dysleksja to zaburzenie czynnościowe tych obszarów kory mózgowej, które odpowiedzialne są za przetwarzanie liter i cyfr. Zaburzenia te mają etiologię mózgową. Przyczyn tak dużej liczby dzieci z orzeczoną dysleksją jest wiele - od większej liczby urodzeń dzieci z ciąż nieprawidłowych, komplikacji okołoporodowych, wcześniactwa po zmianę modelu wychowania dzieci.
Powszechnym staje się spędzanie przez dzieci zatrważająco dużej ilości czasu przed telewizorem, tabletem, telefonem. Przy tak atrakcyjnych nośnikach i zmieniającym się obrazie przed oczami dziecka wszelkie inne sposoby spędzania czasu, które wymagają inwencji twórczej, sprawności manualnej stają się nudne i z czasem coraz trudniejsze.
Polskie Towarzystwo Dysleksji wskazuje na wielorakie uwarunkowania zaburzeń dyslektycznych. Upatruje się ich w dziedziczności, zmianach anatomicznych a także zaburzeniach funkcjonowania układu nerwowego w okresie prenatalnym lub okresie okołoporodowym. Przyszła zdolność uczenia się ma swoje początki w drogach nerwowych, które tworzą się jeszcze przed narodzeniem i kilku pierwszych latach życia.
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem uwidaczniają się. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter.
Dzieci dyslektyczne są mniej sprawne motorycznie, ale także dzieci bez obciążeń dyslektycznych wtórnie stają się mniej sprawne, ponieważ nie rozwijają się ruchowo podczas zabaw podwórkowych czy manipulacyjnych. Wiele z tych dzieci nie rozwija się także językowo, ponieważ często komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych, gdzie słownik koryguje błędnie użyte wyrazy.
Prawa uczniów z dysleksją
- Wczesna diagnoza
- Wczesna, specjalistyczna interwencja
- Program i metody nauczania dostosowane do potrzeb, możliwości i stylu uczenia się,
- Udział w zajęciach terapii pedagogicznej
- Dostosowanie wymagań szkolnych i sposobu oceniania do możliwości ucznia ( wskazania zawarte w opinii PPP)
- Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego w wypadku uczniów ze stwierdzoną głęboką dysleksją
- Wyrównywanie szans podczas egzaminów zewnętrznych
- Trudności w zapamiętywaniu słówek
- Trudności w zapamiętaniu struktur gramatycznych
- Trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych
- Trudności z rozumieniem i zapamiętaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę
- Trudności z odróżnianiem słów podobnie brzmiących
- Błędy w pisaniu
Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej
- Trudności z odróżnianiem wyrazów podobnych
- Gubienie drobnych elementów graficznych
- Opuszczanie i przestawianie liter
- Trudności z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych
- Kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej
- Nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych
- Niepełne rozumienie treści zadań, poleceń
- Trudności z wykonywaniem działań na kartce
- Trudności z wykonywaniem działań w pamięci, bez pomocy kartki
- Problemy z zapamiętaniem reguł, definicji, tabliczki mnożenia
- Problemy z opanowaniem terminologii np. nazwy, symbole pierwiastków i związków chemicznych
- Zła orientacja w czasie ( chronologia, daty)
- Trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych, terminologii z biologii i chemii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie), nazwiska z historii
- Błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych
- Przestawianie cyfr ( np. 56-65)
- Nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów
- Mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności
- Nieprawidłowe wykonanie wykresów funkcji
- Trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną w geometrii
- Niski poziom graficzny wykresów i rysunków
- Trudności z czytaniem i rysowaniem map geograficznych i historycznych
- Trudności z orientacją w czasie i przestrzeni- wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni
- Trudności z obliczaniem sfer czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp..
- Problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz