Wstępna diagnoza przedszkolna jest kluczem do poznania dziecka i kierunkuje działania wpływające na jego rozwój. Odpowiedzialność za diagnozę spoczywa na nauczycielu, tak samo jak poinformowanie rodziców o wypracowanych wnioskach i zalecanych działaniach. W jaki sposób rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka – podpowiadamy w tekście!
Informowanie o wynikach wstępnej diagnozy przedszkolnej
Budowanie dobrych relacji z rodzicami nie zawsze jest łatwym procesem. W dużym stopniu działania skierowane do rodziców wynikają bezpośrednio z obowiązujących przepisów prawa. Pozyskane od rodziców informacje o rozwoju fizycznym, stanie zdrowie, lękach, potrzebach i zainteresowaniach dziecka w znaczący sposób mogą wpłynąć na dalsze działania diagnostyczne.
Jednym z pierwszych, wymaganych prawem, obowiązków związanych z budowaniem relacji i wymianą informacji z rodzicami, jest obowiązek poinformowania o wynikach wstępnej diagnozy przedszkolnej. Aby ta proceduralna czynność przyniosła wymierne korzyści, nauczyciel powinien zastanowić się nad celowością zadania i odpowiedzieć sobie na pytania:
- jaki jest cel informowania rodziców o wynikach wstępnej diagnozy,
- jakie korzyści z tego płyną,
- kiedy i w jakiej formie należy tego dokonać?
Kiedy i w jaki sposób poinformować rodziców o wynikach
O ile przepisy prawa określają termin, w którym należy przedstawić rodzicowi wyniki diagnozy końcowej (do 30 kwietnia, w postaci informacji o gotowości do podjęcia przez dziecko nauki w szkole podstawowej), o tyle nie ma jednoznacznych wytycznych dotyczących terminu, w którym należy poinformować rodziców o wynikach diagnozy wstępnej. Zazwyczaj termin ten regulują wewnętrzne ustalenia obowiązujące w przedszkolu (zawarte np. w Planie współpracy z rodzicami czy Procedurze dokonywania obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej).
Przełom października i listopada jest ostatecznym terminem zakończenia procesu diagnostycznego i poinformowania rodziców o wynikach. Uwarunkowane jest to koniecznością jak najszybszego:
- wypracowania kierunków działań i rozpoczęcia pracy indywidualnej z dziećmi,
- opracowania indywidualnych programów korygowania i wspomagania rozwoju,
- wytypowania i zgłoszenia dzieci, którym należy udzielić pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozmowa z rodzicami – jak nakierować ich na właściwe działania
Rodzic powinien być ważnym uczestnikiem procesu diagnostycznego, a wzajemne zaufanie i ścisła współpraca z nauczycielem przełoży się na efektywność podejmowanych działań. Współdecydowanie o kierunkach i sposobach pracy z dzieckiem zwiększa zaangażowanie rodzica, a w konsekwencji zapewnia dziecku szerszy zakres doświadczeń edukacyjnych i społecznych, co bezpośrednio przekłada się na rozwój umiejętności i osiągnięcie gotowości szkolnej.
Rodzic, posiadający pełną wiedzę na temat pożądanych kierunków działań, może świadomie wyrazić zgodę lub samodzielnie złożyć wniosek o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, a w razie konieczności zgłosić się do specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania pogłębionej diagnozy.
11 wskazówek do przeprowadzenia rozmowy o wynikach wczesnej diagnozy przedszkolnej
1) Nauczyciel powinien być przygotowany merytorycznie do rozmowy, posiadać wiedzę na temat dziecka oraz niezbędną dokumentację diagnostyczną.
2) Powinna cechować go komunikatywność, szczerość i otwartość na propozycje rodzica.
3) Warto zadbać o komfort rodzica, proponując sprzyjający mu czas spotkania oraz dogodne miejsce gwarantujące spokój i poczucie bezpieczeństwa.
4) Rozmowa musi być dialogiem, podczas którego rodzic ma możliwość wypowiedzi, ustosunkowania się do spostrzeżeń nauczyciela, przedstawienia swoich wątpliwości i niepokojów oraz zaproponowania optymalnych rozwiązań.
5) Należy wyjaśnić rodzicowi, w jaki sposób i w jakim celu dokonano badania.
6) Przekazując wyniki diagnozy, należy koncentrować się na mocnych stronach dziecka, opisywać zdarzenia, informować o swoich spostrzeżeniach, nie oceniać i przedwcześnie nie wyciągać wniosków.
7) Rodzic powinien otrzymać tylko taką ilość informacji, która będzie dla niego użyteczna, nie przytłoczy go i nie zniechęci do podejmowania pracy z dzieckiem.
8) Warto zdefiniować pożądane kierunki działań i uświadomić, jakie korzyści osiągnie dziecko, gdy podjęta zostanie z nim praca zarówno w przedszkolu, jak i domu.
10) Warto udokumentować fakt odbycia rozmowy przez złożenie podpisu przez rodzica na pisemnej informacji, arkuszu diagnostycznym bądź w zeszycie kontaktów z rodzicami.
11) Rodzic musi wyjść z rozmowy w przekonaniu, że nauczyciel jest jego sojusznikiem, równie mocno zależy mu na dobru dziecka, a obopólna praca może przynieść wymierne korzyści.
Podstawa prawna
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz