Wdrożenie zaleceń dotyczących realizowania wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie lub w grupie do 5 osób często rodzi problemy związane wyborem oraz określeniem wymiaru zajęć, które będą realizowane w taki sposób. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie zamieszcza się bowiem szczegółowych wytycznych w tym zakresie.
Użyte w przepisach sformułowanie „wybrane zajęcia edukacyjne” oznacza z jednej strony, że nie dotyczy to wszystkich zajęć, z drugiej – w kontekście zróżnicowanych potrzeb uczniów – umożliwia elastyczne reagowanie w konkretnej sytuacji.
Zalecenie określające potrzebę realizacji zajęć indywidualnie z uczniem może wskazać zespół orzekający lub może ona zostać zdefiniowana przez zespół nauczycieli i specjalistów w szkole.
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii, zespół orzekający określa w orzeczeniu potrzebę realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów – w przypadku dziecka lub ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym.
Kiedy wybrane zajęcia edukacyjne należy realizować indywidualnie?
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być zorganizowane jeżeli:
- w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej wskazał na potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem, lub
- zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym uczniem dokonując wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania tego ucznia (WOPFU), uznał, że uczeń ten (z uwagi na indywidualne potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne) potrzebuje wsparcia w formie realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie.
W świetle powyższych regulacji wskazanie do organizacji zajęć indywidualnie z uczniem może wynikać zarówno z ustaleń zespołu orzekającego działającego w poradni, jak i zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem w szkole.
W obu przypadkach taka organizacja musi być określona w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym ucznia (IPET).
Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Wielospecjalistyczna ocena może uzupełniać diagnozę poradni i zawarte w orzeczeniu zalecenia np. w zakresie organizacji zajęć indywidualnie z uczniem, jeśli zespół stwierdzi taka potrzebę.
Decyzję w zakresie ustalenia liczby godzin zajęć, które będą realizowane indywidualnie, podejmuje dyrektor szkoły wraz z zespołem nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym uczniem, we współpracy z jego rodzicami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz