sierpnia 25, 2020

Propozycja ćwiczeń stymulujących rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym


Dzisiaj proponuję Wam zestaw ćwiczeń stymulujący układ przedsionkowy i proprioceptywny . Zanim jednak przejdziemy do ćwiczeń wyjaśnijmy czym są obydwa układy i za co odpowiadają. 



 UKŁAD PRZEDSIONKOWY: jest podstawowym zmysłem rozwijającym się jeszcze w okresie płodowym. Receptory wrażeń przedsionkowych znajdują się w uchu wewnętrznym. 

 Układ przedsionkowy odpowiada za: 

  •  Kontrolowanie ruchów liniowych ( góra, dół, na boki) i rotacyjnych wykonywanych przez człowieka.
  •  Odbieranie informacji związanych z działaniem siły grawitacji. 
  • Orientację w położeniu ciała w stosunku do powierzchni Ziemi. 
  •  Informowanie ( OUN ) o położeniu głowy w stosunku do szyi i reszty ciała oraz do otaczającej przestrzeni. 
  •  Podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego. 
  •  Wyzwalanie odruchów niezbędnych do utrzymania ciała w spoczynku.
  •  Wyzwalanie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczu.
  •  Utrzymanie stałego pola widzenia podczas ruchów głowy. 
  •  Poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego. 
  •  Rozwój mowy. 

  •  UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY: to najwcześniej rozwijający i dojrzewający system zmysłowy. Jego receptory znajdują się głównie we wszystkich mięśniach i skórze, ale także w stawach, więzadłach, ścięgnach i tkance łącznej. 

  •  Układ proprioceptywn odpowiada za: 
  •  Poczucie obecności ciała, odczuwania ciężaru ciała i poszczególnych jego części w przestrzeni.
  • Wytwarzanie odruchów prostowania i równowagi, które kształtują prawidłową motorykę i przyczyniają się do przeciwdziałania sił grawitacji 
  •  Poruszanie częściami ciała bez udziału wzroku.
  •  Wykonywanie swobodnych, precyzyjnych ruchów.
  •  Percepcję ułożenia narządów jamy ustnej podczas mówienia. 
  •  Wytworzenie somatogenozji 
  •  Wykształcanie lateralizacji. 

  •  Propozycje ćwiczeń: 
  •  Skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki, 
  • Podskoki,
  •  skoki żabki, 
  • marsz z wymachami rąk i nóg, 
  •  zeskakiwanie z ławeczki, 
  •  toczenie się po materacu w różnych kierunkach,
  •  wbieganie i zbieganie z pochylni, 
  • przysiady i wstawanie,
  •  turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała, 
  • masażyki paluszkowe, 
  • naleśnik zwijanie dziecka w koc, następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk,nóg, z wykorzystaniem woreczków, jeżyków, 
  • zabawy w przepychanie i siłowanie się, 
  • masaż szerokim pędzlem, 
  • przeciąganie liny, 
  • chodzenie po dywanikach fakturowych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger