Rodzina stanowi najstarszy i najtrwalszy, uniwersalny, ponad kulturowy system, w którym rodzi się i wzrasta jednostka ludzka. Jej najważniejszym, patrząc z perspektywy historii ludzkości celem jest prokreacja oraz stworzenie stabilnych warunków dla wychowania i socjalizacji potomstwa. W rodzinie następuje realizacja podstawowych potrzeb biologicznych, emocjonalnych i społecznych człowieka. Dziecko w rodzinie doświadcza i uczy się miłości, tam kształtują się jego postawy wobec siebie, bliskich mu osób oraz otoczenia zewnętrznego. Uczy się norm i zasad, wdraża do pełnienia ról społecznych.
Rodzina
jest pierwszą grupą społeczną, w której przebywa dziecko.
Każdy z jej członków, poprzez interakcje ze wszystkimi osobami do niej
należącymi, przekazuje komunikaty, oddziałuje na poglądy, prowokuje do pewnych
zachowań, a także reaguje na zachowania innych. Odczuwając klimat panujący w
rodzinie, dziecko czuje się bezpiecznie, pewnie i swobodnie lub też jego
potrzeby nie są w pełni zaspokojone, co nie sprzyja korzystnie jego rozwojowi.
Obserwując postępowanie swoich najbliższych i doświadczając kontaktów z nimi,
odbiera ono pierwsze lekcje wychowania. Ponadto, osoby wychowujące są dla
dziecka pierwszymi wzorcami osobowymi, które naśladuje celowo bądź w sposób
niezamierzony. Każde dziecko oczekuje akceptacji, miłości, ciepła,
szacunku, pomocy w realizowaniu dążeń i rozwijaniu zainteresowań. Rodzice –
przyjmując społeczne role mamy i taty, obdarzają go uczuciem, stwarzają
bezpieczeństwo, wspierają jego rozwój fizyczny, psychiczny i intelektualny, a
poprzez takie poczynania kształtują jego osobowość.
Od
tego, w jaki sposób rodzice rozumieją swoją rolę wobec dziecka zależy, czy
stwarzane przez nich warunki służą prawidłowemu rozwojowi czy też negatywnie
oddziałują na kształtowanie się osobowości małego człowieka. Aby lepiej
zrozumieć mechanizmy kierujące naszym postępowaniem wobec dziecka, należy
przeanalizować rodzaje i
charakterystykę postaw prezentowanych przez rodziców wobec swoich dzieci.
Problematyką zależności postaw rodzicielskich i ich wychowawczych oddziaływań
na dziecko, zajmowali się specjaliści zarówno z zakresu psychologii,
psychiatrii, jak i pedagogiki.
W literaturze
przedmiotu odnaleźć można kilka typologii postaw rodzicielskich. Jedna z nich,
autorstwa L. Kannera, wyodrębnia i opisuje 4 rodzaje postaw, z których tylko
pierwsza jest pozytywna:
1) Akceptacja i obdarzanie dziecka
uczuciem – rodzic okazuje dziecku czułość, ciepło, jest cierpliwy i
wyrozumiały;
2) Jawne odrzucenie –
rodzic unika kontaktu z dzieckiem, traktuje go surowo i zaniedbuje;
3) Perfekcjonizm –
rodzic stawia przed dzieckiem bardzo wysokie wymagania, wymusza pewne
zachowania, okazuje dezaprobatę wobec zachowań niepożądanych;
4) Nadmierne
ochranianie – rodzic jest nadmiernie pobłażliwy, manipuluje dzieckiem, wtrąca
się, przytłacza dziecko swoim autorytetem.
Na uwagę zasługuje również podział P. S. Slatera wyróżniający osiem postaw
rodzicielskich, zestawionych w cztery pary i usytuowanych biegunowo:
1) Pobłażliwość – surowość;
2) Tolerancja – brak
tolerancji;
3) Ciepło – chłód;
4) Uzależnienie –
separowanie się.
Niewątpliwie
rola i znaczenie rodziny wzrastają jeszcze bardziej gdy, rozpatrujemy rozwój
dzieci niepełnosprawnych. Dostrzegają to współczesne koncepcje rehabilitacji
postulujące konieczność wychowywania dziecka niepełnosprawnego w jego
naturalnym środowisku rodzinnym.
Wskazują one konieczność odejścia od koncepcji rehabilitacji w warunkach
instytucjonalnych na rzecz
wszechstronnego wspomagania rodzin posiadających niepełnosprawne dzieci.
Dotychczas
sytuację rodzin wychowujących
niepełnosprawne dzieci
rozpatrywano analizując ich pewne
wybrane właściwości, takie jak: postawy rodziców wobec dziecka, atmosferę
współżycia w rodzinie, strukturę społeczną rodziny a także cechy osobowości
rodziców. Badacze przyjmowali, że im
większe są nieprawidłowości w obrębie tych właściwości środowiska rodzinnego,
tym większe zakłócenia zachodzą w procesach wychowania i opieki nad
niepełnosprawnym dzieckiem. Taki przyczynowo – skutkowy model analizy
funkcjonowania rodzin wychowujących
dzieci niepełnosprawne nie wyjaśnia całej złożoności sytuacji tych rodzin.
Model ten sugeruje na przykład, że
istnieje związek między nieprawidłowymi postawami rodzicielskimi a
zaburzeniami rozwoju społecznego dziecka, ponieważ rodzice stosują
nieprawidłowe metody wychowawcze. Jednocześnie model ten nie wyjaśnia jak to się dzieje, że nadmierne
ochranianie dziecka prowadzi do zakłóceń w podejmowaniu przez nie ról
społecznych. Znacznie większe możliwości ukazania psychologicznej i społecznej
sytuacji rodzin wychowujących niepełnosprawne dzieci daje interakcyjny i
systemowy model funkcjonowania rodziny.
Niepełnosprawność
dziecka powoduje zmiany w warunkach życia rodziny, zmienia (lub całkowicie
przekształca ) istniejące wzory jej funkcjonowania i może stać się przyczyną
nasilania się napięć i konfliktów między członkami rodziny. Konieczna jest
zatem silna mobilizacja wewnętrznych zdolności adaptacyjnych systemu rodzinnego polegających m.in. na
przekształceniu wzorów zachowań poszczególnych członków rodziny, zmianach w
hierarchii ich wartości lub zmianach
pozycji zajmowanych przez nich w rodzinie
- tak, aby proces adaptacji do
nowych warunków zakończył się pomyślnie.
Pełne zrozumienie zjawisk zachodzących w rodzinie, szczególnie po
uzyskaniu informacji o niepełnosprawności dziecka, wymaga uwzględnienia
czynnika czasu. Wówczas procesy i
zjawiska występujące w rodzinie można rozpatrywać w ich wzajemnych związkach, a
nie w sposób wyłącznie przyczynowo – skutkowy.
Akceptacja
własnego dziecka jest szczególnie trudna w przypadku dziecka niepełnosprawnego.
Rodzice są bowiem narażeni na ciągłe frustracje i bardzo często poddają się uczuciu
bezradności, wywołanemu trudną rzeczywistością
i emocjonalnymi napięciami.
W
wychowaniu dzieci zdrowych rodzice też ulegają czasami frustracji ( z powodu np. przejściowych problemów
związanych z rozwojem ), ale jednocześnie doświadczają pewnej rekompensaty w
zakresie intelektualnego i społecznego rozwoju dziecka. Według Mrugalskiej,
emocje związane z pojawieniem się dziecka niepełnosprawnego w rodzinie to
indywidualny, niepowtarzalny akt przeżywania i
specyficzny sposób radzenia sobie z tym wydarzeniem. Na kryzys ten
składają się najczęściej : poczucie nieustannego lęku o zdrowie i
rozwój dziecka, stan zagubienia wynikający z niedostatku informacji,
poczucie osamotnienia, wstyd i brak
akceptacji społecznej. Szczególnie trudna jest niepewność rodziców, jak
rozumieć zachowania dziecka i jak na nie reagować. Do tego dołączają się stałe
napięcia oraz zmęczenie wynikające z
nieustannej mobilizacji i zwiększania obowiązków.
Maria
Ziemska podzieliła na dwie grupy postawy rodziców wobec dziecka z
niepełnosprawnością intelektualną: postawy pozytywne – właściwe i
negatywne – niewłaściwe. Każda postawa jest zbudowana z trzech
komponentów - uczuciowego, myślowego i działania. Postawę rodzicielską wyznacza
więc zachowanie rodziców, ich działanie oraz to, co i jak mówią o dziecku. Aby
tendencję do określonego zachowania rodzica wobec dziecka można było uznać za
postawę, musi być ono utrwalane.
Postawy
rodzicielskie są zmienne, ewoluują i ulegają modyfikacjom wraz z rozwojem
dziecka. Najbardziej uwidacznia się to w stopniu dawania dziecku swobody oraz
jakości form dozorowania.
Postawy
pozytywne pozwalają dziecku na rozwijanie własnych możliwości, dają poczucie
szczęścia i chronią przed przyszłymi zachowaniami ryzykownymi. Zapewniają
dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeb – bezpieczeństwa, akceptacji i
niezależności. Niewłaściwe postawy rodzicielskie pozostają w ścisłym związku z
występowaniem u dziecka różnego rodzaju zaburzeń i deformacji, zwłaszcza w sferze
rozwoju emocjonalno – społecznego
Umiejętne
postępowanie z dzieckiem czy to zdrowym czy niepełnosprawnym powinno być oparte
na sferze uczuciowej jak i społeczno – moralnej. W sferze uczuciowej: miłość do
dziecka, poświęcanie mu czasu i uwagi, darzenie go zaufaniem, akceptację dla
jego ograniczeń i trudności, dostrzeganie starań, mocnych stron oraz szacunek
dla jego uczuć i potrzeb. W
sferze społeczno – moralnej: określanie norm, pokazywanie praw rządzących
światem, wyznaczanie granic, pozwalanie na poniesienie konsekwencji własnych
zachowań, egzekwowanie wymagań stawianych dziecku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz