lipca 18, 2020

ADHD- DEFINICJA, TRIADA OBJAWÓW.



Rozpoczynamy cykl, którego tematem przewodnim będzie ADHD. Rozszyfrujemy definicję, wyjaśnimy czym jest triada objawów, przedstawimy schemat stawiania diagnozy. Odpowiemy również na pytanie kiedy nie mówimy o ADHD oraz podpowiemy jak możemy pomóc dziecku z ADHD w szkole i przedszkolu. 
Mamy nadzieję, że przez cykl naszych artykułów znajdziecie Państwo wiele cennych i przydatnych informacji, a przede wszystkim zrozumiecie świat waszych dzieci. 


Definicja
Nadpobudliwość psychoruchowa coraz częściej określana jest jako ADHD. Jest to skrót zapożyczony z języka angielskiego oznaczający zespół Attention Deficit Hyperactivity Disorder, który został opisany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne w IV edycji podręcznika chorób DSM (Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders). Zespół ten jest zaburzeniem często występującym u dzieci, przez co stał się przedmiotem zainteresowania wielkiej liczby badaczy. Generalnie w piśmiennictwie dotyczącym tego zespołu brak jest jednolitego stanowiska co do terminologii, definicji oraz opisów symptomów. W opisie zachowań dzieci z ADHD wcześniej stosowano różne terminy. Używane były one często zamiennie w miarę upowszechniania się kolejnych podejść i koncepcji. W Polsce w ciągu ostatnich czterdziestu lat używano między innymi następujących terminów: zespół nadpobudliwości psychoruchowej, zespół hiperkinetyczny wieku dziecięcego, hiperaktywność, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, deficyt uwagi z nadruchliwością, ZDUN – Zespół Deficytu Uwagi z Nadruchliwością (T. Wolańczyk i in.1999; M. Radochoński 2000)



Światowa Organizacja Zdrowia w proponowanej międzynarodowej klasyfikacji chorób (ICD-10) podaje termin Hyperkinetic Disorder, czyli „Zespół hiperkinetyczny” lub „zaburzenia hiperkinetyczne”. Nadpobudliwość psychoruchowa, wg T. Wolańczyka i in. (1999), oznacza w medycynie zespół hiperkinetyczny, będący schorzeniem mającym charakterystyczne objawy i wymagającym odpowiedniego leczenia. Autorzy ci, w dużym uproszczeniu, sprowadzają nadpobudliwość do odmiennej pracy mózgu, która uniemożliwia dziecku kontrolowanie swoich zachowań, a przez to również kontrolowanie uwagi i ruchów . 

 Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (Attention Deficyt/Hiperactivity Disorder – AD/HD) jest rozpoznaniem medycznym, stosowanym wobec dzieci i dorosłych, mających poważne trudności poznawcze i zaburzenia zachowania w ważnych aspektach swojego życia (np. w stosunkach rodzinnych i osobistych, w szkole lub w pracy). Te trudności można przypisać zarówno problemom kontroli impulsów, nadpobudliwości, jak i zaburzeniom uwagi” (P. Cooper, K. Ideus.). „ADHD jest to zaburzenie charakteryzujące się nieadekwatnymi do wieku rozwojowego deficytami uwagi, impulsywnością i nadpobudliwością ruchową, które nie ustępują przez ponad sześć miesięcy, a ich nasilenie powoduje znaczne trudności w funkcjonowaniu w najważniejszych obszarach życia” (J.J. Treuting, S.P. Hinshaw).



Kryteria diagnostyczne
 Kryteria diagnostyczne zespołu nadpobudliwości psychoruchowej podzielone są na grupy objawów: 

- zaburzenia koncentracji uwagi ( słabsza zdolność do koncentrowania się na wykonywanym zadaniu, obejmuje zarówno skierowanie uwagi jak i jej utrzymanie), 
- nadruchliwość ( nadmierna, niczym nie uzasadniona aktywność ruchowa),
 - impulsywność ( brak zdolności do zahamowania reakcji). 



 Zatem przyjrzyjmy się im nieco dokładniej.
 Zaburzenia uwagi 
  • bardzo szybkie rozpraszanie się ( problem z utrzymaniem uwagi na jednym wybranym bodźcu, problem z wyborem najważniejszego bodźca), 
  • brak koncentracji uwagi na szczegółach, 
  • trudności ze skupieniem uwagi przez dłuższy czas (dziecko potrafi skupić się na tym, co go interesuje, nie może się skoncentrować na zadaniach, które uważa za nudne, trudne, które trzeba powtarzać i z wykonania których nie ma satysfakcji), 
  •  niezdolność do dłuższego słuchania (sprawia wrażenie jakby nie słuchało przekazywanych 
  • trudności z zastosowaniem się do następujących po sobie instrukcji ( lecz nie z powodu nierozumienia instrukcji), 
  •  trudności ze zorganizowaniem sobie pracy, nauki, zabawy, 
  • unikanie aktywności wymagającej utrzymania uwagi, ( niechętnie podejmuje zadania wymagające dłuższego wysiłku intelektualnego), 
  • szybkie przerywanie rozpoczętej pracy, 
  • trudności z zakończeniem rozpoczętych prac, 
  •  przechodzenie do wykonywania kolejnej czynności nie kończąc poprzedniej, 
  • skłonność do gubienia rzeczy osobistych (gubi przybory szkolne, rzeczy potrzebne do pracy i nauki), 
  •  wyraźna rozpraszalność (łatwo ulega rozproszeniu pod wpływem nawet słabych bodźców wzrokowych, dźwiękowych i zapachowych), 
  •  zapominanie (zapominanie poleceń, zapominanie o codziennych obowiązkach i zadaniach).

 Nadmierna impulsywność 
  •  działanie pod wpływem impulsu, 
  •  wyrywanie się z odpowiedzią, zanim pytanie zostanie zadane w całości (działa szybciej niż myśli nie licząc się z konsekwencjami), 
  •  trudności z zaczekaniem na swoją kolej, np. podczas gier zespołowych, 
  • trudności z powtarzaniem ćwiczeń, 
  • przerywanie innym (częste wtrącanie się i przerywanie rozmowy lub zajęć innych osób), -
  • nadmierna gadatliwość, 
  •  niecierpliwość (nie potrafi czekać na swoją kolej, na nagrodę), 
  • brak umiejetności planowania działań, 
  •  częsta zmiana zajęć.
 Nadmierna ruchliwość 
  • częsta potrzeba ruchu, 
  •  nadaktywność ruchowa podczas siedzenia 
  •  wiercenie się, kręcenie, machanie rękami, nogami (,, niepokój” w obrębie miejsca siedzenia),
  •  trudność w utrzymaniu pozycji siedzącej 
  • częste wstawanie z miejsca, chodzenie po klasie, bieganie, (nie jest w stanie trwać dłużej w jednej pozycji, niemożność usiedzenia w miejscu, gdy jest to wymagane), 
  • manipulowanie różnymi przedmiotami, np. długopisem, ołówkiem, zeszytem, linijką, 
  •  poziom aktywności nadmierny w stosunku do poziomu rozwoju (wskazuje nadmierną, chaotyczną, bezcelową aktywność), 
  •  nadmierna gadatliwość i hałaśliwość podczas zabawy. mu komunikatów),

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger