czerwca 09, 2020

Dysleksja. Co to?




Termin ryzyko dysleksji oznacza zagrożenie wystąpienia trudności w czytaniu i pisaniu o specyficznym charakterze. Stosuje się go wobec dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Terminu tego używa się również w odniesieniu do uczniów klas I-III, którzy pomimo inteligencji w normie napotykają nasilone trudności w nauce czytania i pisania nieuwarunkowane schorzeniami neurologicznymi, wadami narządów zmysłu lub brakiem właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz szkole.

Musicie wiedzieć, że błędem jest stosownie tego terminu w odniesieniu do uczniów klas IV lub starszych. Trzy lata występowania nasilonych i nieoczekiwanych trudności w czytaniu i pisaniu ( klasy I-III), to wystarczająco długi okres, aby zdiagnozować dysleksję rozwojową.

Poczekam, może samo przejdzie.....

Rodzicu! Pamiętaj, że dziecko z grupy ryzyka dysleksji powinno korzystać z pomocy specjalistów by nadrobić opóźnienia rozwojowe jeszcze przed rozpoczęciem nauki szkolnej, zanim zaczną się pierwsze niepowodzenia. W przeciwnym razie fundujesz mu traumę już na starcie. Problem sam nie zniknie, będzie się pogłębiał. Skuteczność interwencji w tym przypadku jest zależna od tego, jak szybko zidentyfikujemy problem i podejmiemy działania.

Ważne: Dziecko ryzyka dysleksji nie musi stać się uczniem dyslektycznym. 


Jeśli coś Was niepokoi w rozwoju dziecka, macie pytania - zapraszam do kontaktu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger