I okres- melodii
trwa od urodzenia do 1 roku życia dziecka. Początkowo dziecko komunikuje się z
otoczeniem wyłącznie za pomocą krzyku nieuświadomionego, później już celowego i
świadomego. Między 2-3 miesiącem życia zaczyna głużyć (ćwiczy w ten sposób
język, wargi, podniebienie). Między 6-7 miesiącem życia dziecko zaczyna
gaworzyć, powtarzając dźwięki zasłyszane z otoczenia (np. ma- ma, ba-ba,
pa-pa), nie rozumiejąc jednak ich znaczenia.
Pod koniec tego etapu rozwoju dziecko rozumie proste komunikaty (np.
„pokaż lampę”, „zrób pa pa”) oraz poprawnie wymawia samogłoski a, e, i oraz
spółgłoski m, b, n, d, t.
II okres- wyrazu
to czas pomiędzy 1-2 rokiem życia. Dziecko używa wszystkich samogłosek z
wyjątkiem nosowych (ą, ę) oraz wymawia spółgłoski; p, pi, b, m, t, d, n, k, j,
ś, ź, ć, dź, ch. Pozostałe zastępuje innymi o zbliżonym miejscu artykulacji.
Grupy spółgłoskowe upraszcza i skraca najczęściej do jednej spółgłoski np:
mleko-meko, kaczka-kaka itp. Mowę w tym okresie cechują jednowyrazowe
wypowiedzi. Dziecko zna około 300 słów.
III okres- zdania
przypada na czas między 2-3 rokiem życia. Dziecko powinno prawidłowo wymawiać
głoski: p, b, n, pi, bi, mi, f, w, fi, wi, k, g, ch, t, d, n, l oraz samogłoski
nosowe. W trzecim roku życia dziecko powinno wypowiedzieć zdanie złożone z
około 4-5 słów.
IV okres- swoistej mowy
dziecięcej trwa od 3 do 7
roku życia. W tym czasie w dalszym ciągu wzbogaca się słownictwo oraz rozwija
się umiejętność budowania zdań złożonych.
Należy zaznaczyć, że dziecko w
wieku:
-3 lat powinno dobrze rozumieć
mowę otoczenia , porozumiewać się prostymi zdaniami oraz wymawiać wszystkie
samogłoski i spółgłoski z wyjątkiem s,z,
c, dz oraz sz, rz, cz, dz i r.
-4 lat powinno wymawiać
prawidłowo s, z, c, dz.
-5-6 lat powinno stopniowo
opanowywać wymowę głosek sz, rz, cz, dż
a następnie r.
-7 lat ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną
technikę mówienia.
Trzeba mieć świadomość różnic indywidualnych i zindywidualizowanego
tempa rozwoju mowy u różnych dzieci. Jednak wszelkie odstępstwa od powyższego
schematu powinny być konsultowane z logopedą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz