maja 15, 2020

Zapisy....



Niestety nie wiemy, jak długo gabinety stacjonarne pozostaną jeszcze zamknięte. Dzieci ze wskazaniami do terapii logopedycznej czy pedagogicznej muszą bezwzględnie przez cały czas kontynuować terapię gdyż przerwa w realizacji tych zajęć może mieć negatywny wpływ na cały dotychczasowy proces rewalidacji.

W obecnej sytuacji możemy korzystać z ogólnodostępnych rozwiązań technicznych i zaproponować skorzystanie z terapii online w zakresie terapii logopedycznej oraz terapii pedagogicznej 
Osoby zainteresowane podjęciem terapii prosimy o zgłaszanie się poprzez formularz kontaktowy. Decyduje kolejność zgłoszeń. 


 Proponujemy wprowadzenie następującego standardu pomocy logopedyczno-pedagogicznej online:


1. Logopeda/Terapeuta Pedagogiczny proponuje odpowiednie  formy pomocy w oparciu o diagnozę logopedyczną lub pedagogiczną.

2. Wsparcie logopedyczne lub pedagogiczne online może być prowadzone w formach indywidualnych: porada, konsultacja, instruktaż do pracy w domu lub terapia.

3. Terapia dzieci organizowana jest we współpracy z rodzicami/opiekunami- terapeuta pracuje z dziećmi TYLKO w obecności opiekuna.

4. Kontakt rodzica/opiekuna z terapeutą/logopedą jest stały, zajęcia odbywają się cyklicznie wg opracowanego i zatwierdzonego przez terapeutę i rodzica/opiekuna planu.

5. Ustalone są formy wzajemnego kontaktu i współpracy najkorzystniejsze dla obu stron. Do wykorzystania są różne, bezpłatne narzędzia komunikacji online, sprawdzone pod kątem bezpieczeństwa przesyłu danych.

6. Terapeuta/Logopeda określa rodzaj schorzenia, dysfunkcji, możliwości zastosowania zaplanowanych działań terapeutycznych oraz wiek pacjentów, których terapii się podejmuje, aby uniknąć sytuacji, w których po zadeklarowaniu się, będzie zmuszony zrezygnować z prowadzenia terapii z daną osobą.

7. Jednostka terapii ma określony wymiar czasu dla dzieci. Pojedyncze spotkanie online z dzieckiem nie może przekraczać 30 minut. Przygotowywanie ćwiczeń, przesłanie materiałów, analiza nadesłanych materiałów wliczane są do czasu trwania terapii, ale nie do jednostki terapeutycznej prowadzonej online.

8. Terapia prowadzona jest zgodnie z opracowanym na podstawie diagnozy programem terapii:
  • uwzględnia specyfikę prowadzenia terapii na odległość,
  • uwzględnia naturalne potrzeby dziecka,
  • uwzględnia możliwości realizowania ćwiczeń w domowych warunkach,
  • jest sprawna, funkcjonalna,
  • jest prowadzona w odstępach czasowych, które nie zaburzą realizacji programu terapii,
  • polega na merytorycznych zasobach dedykowanych do wspierania rozwoju mowy, języka i komunikacji społecznej oraz usprawnianiu zaburzonych funkcji.
9. Organizacja miejsca pracy pacjenta:
  • nie prowadzimy spotkania przez telefon,
  • pacjent ma zapewnione ergonomiczne stanowisko pracy z komputerem,
  • biurko i krzesło pacjenta są dostosowane do jego wzrostu,
  • monitor:
- stabilny, o rozmiarze od 15 cali, odpowiednio ustawiony,
- nie powinno odbijać się w nim w nim światło,
- terapeuta/logopeda powinien widzieć twarz dziecka,
- terapeuta/logopeda ma możliwość obserwowania dziecka w pozycji stojącej z możliwością wykonywania ruchów całego ciała, kończyn dolnych/górnych,

  • należy przygotować pomoce - odpowiednie do pracy online.
10. Wskazania dotyczące przygotowania ćwiczeń logopedycznych/pedagogicznych w ramach terapii online:
  • przekazywanie rodzicom materiału do ćwiczeń wraz z dokładną instrukcją przed rozpoczęciem spotkania online,
  • dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb dziecka,
  • dobór ćwiczeń możliwych do wykonania przez osobę niebędącą specjalistą w danej dziedzinie,
  • planowanie ćwiczeń z uwzględnieniem nieco innego „upływu czasu" na spotkaniu online - analiza procesu uwagi, jej koncentracji i wahań w związku z indywidualną percepcją pacjenta,
  • zaplanowanie jak największej liczby czynności praktycznych oraz ograniczonej do minimum liczby czynności opartych na wypełnianiu kart pracy,
  • doskonalenie i utrwalanie nabytych umiejętności,
  • dobór odpowiednich ćwiczeń do etapu terapii,
  • wzmacnianie wszystkich postępów dziecka.
11. Prowadząc terapię online należy pamiętać, że  obowiązują przepisy dotyczące prywatności uczniów z zaburzeniami mowy i języka. Osobista dokumentacja medyczna nie może być udostępniana bez zgody rodziców.

12. Terapia objęta jest prawami autorskimi. Nagrywanie, powielanie i rozpowszechnianie udostępnionego materiału bez zgody logopedy/terapeuty  jest zabronione.

13. Przed podjęciem terapii online należy podpisać kontrakt terapeutyczny określający: cele terapii, przewidywany czas jej trwania, częstotliwość spotkań, liczbę jednostek terapeutycznych, sposób komunikacji/komunikator, cenę jednostki terapeutycznej i sposób jej rozliczania, warunki podjęcia terapii - min. wymagania sprzętowe oraz oświadczenie rodzica/pacjenta o zgodzie na podjęcie terapii oraz ochronie danych osobowych zgodnie z RODO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger