Dyslektyk ma spory problem między innymi z kierunkowością, sekwencyjnością, stosunkami przestrzennymi na powierzchni płaskiej ( obrazy, litery, cyfry), jaki i w przestrzeni 3D. Trudne są dla niego ćwiczenia polegające na odszukiwaniu różnic między obrazkami - zarówno schematycznymi ( kolorowe grafy, kształty figur i przedmiotów), jak i konkretnymi ( kolorowa ilustracja). Naturalnym w tej sytuacji są problemy z odróżnianiem znaków literopodobnych, zapamiętywaniem kształtu liter, analizą i syntezą wyrazową czy sylabową.
Ćwiczenia percepcji wzrokowej, które mogą w tej sytuacji pomóc, to:
- układanie klocków, żetonów, kulek z plasteliny od lewej do prawej,
- przeprowadzanie autka przez labirynt/parkowanie autek na oznaczonym na kartce parkingu/ prowadzenie według wskazówek - w lewo, w prawo, do góry, na dół,
- rysowanie według instrukcji - w lewo, w prawo, do góry, na dół,
- rysowanie punktów na kartce według instrukcji,
- gry wymagające planowania: " kółko i krzyżyk" , " gra w statki",
- określenie położenia figur na kartce,
- układanie sekwencji z liczmanów,
- ćwiczenia określeń typu na/pod/obok/przed/za/nad/pomiędzy,
- odszukiwanie takich samych liter lub cyfr,
- zakreślanie pętelką identycznych figur literopodobnych,
- porównywanie dwóch pozornie identycznych obrazków,
- dorysowywanie brakujących elementów do ilustracji,
- nawlekanie kolorowych koralików na sznurek według wskazówek: najpierw, potem lub według klucza kolorów,
- wyklejanie konturu drukowanych liter fakturami, plasteliną, sznurkiem, fasolą,
Należy pamiętać, że percepcję wzrokową należy z dzieckiem ćwiczyć jak najwcześniej, by zapobiec trudnościom w nauce czytania. Im wcześniej rozpoczniemy naukę czytania, tym lepiej. Dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę i dlatego ta forma u dzieci w wieku przedszkolnym przynosi największe efekty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz