Mówiąc o „motoryce” mamy na myśli ogólną sprawność
ruchową człowieka i jego zdolność do wykonywania wszelkich działalności
związanych z ruchem. ruchem. Motoryką małą nazywamy sprawność dłoni i
palców, motoryką dużą sprawność fizyczną całego ciała.
By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy
pamiętać, że zaczyna się on od motoryki dużej (ogólnej sprawności ruchowej) aby
później przejść do rozwoju motoryki małej. Dziecko, które nie potrafi złapać piłki, najczęściej nie poradzi sobie z pięknym odwzorowaniem
szlaczka czy poprawnym pisaniem literek.
Ręka to wyspecjalizowany narząd ruchowo – chwytno – badawczo –
poznawczo – komunikacyjny. Dzieci niechętne do działania w obszarze motoryki
małej najczęściej mają za sobą negatywne doświadczenia i dlatego muszą zostać
odpowiednio zmotywowane i zachęcone do ćwiczeń „łatwym” sukcesem. Mózg w każdym
momencie musi sobie poradzić z mnóstwem informacji, jakie są odbierane przez
zmysły. Powstają nowe połączenia między neuronami, które nasz umysł rozpoznaje
oraz przetwarza i w ten sposób się uczy. Dlatego tak ważne jest stwarzanie
różnych doświadczeń, aby dziecko poznawało siebie i swoje możliwości w
działaniu.
Motoryka mała odnosi się do czynności związanych z użyciem palców i dłoni.
Czynności z zakresu motoryki małej pobudzane są poprzez naśladowanie,
percepcję, motorykę dużą, a przede wszystkim koordynację wzrokowo –
ruchową.
Trzylatek w
zakresie motoryki małej powinien:
– rysować
proste linie pionowe i poziome oraz koło
– budować z
klocków wieże
– posługiwać
się łyżką, widelcem i kubkiem
– wykonywać
podstawowe czynności higieniczne (korzystać z toalety, myć i wycierać ręce)
– wkładać
różnego kształtu klocki do właściwych otworów
Czterolatek
w zakresie motoryki małej powinien:
–
odwzorowywać linie prostą, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk
– rysować po
prostym śladzie
– usprawnić
swoją samoobsługę
–
zamalowywać powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego
trzymania się wyznaczonych krawędzi)
Pięciolatek
i sześciolatek w zakresie motoryki małej powinien:
– posiadać
umiejętność pełnej samoobsługi
– tworzyć
rysunki tematyczne
– mieć
precyzyjne ruchy dłoni (nawlekać koraliki, zapinać i rozpinać guziki,
zamalowywać płaszczyzny itp.)
Przykłady
ćwiczeń usprawniających motorykę małą u dzieci w wieku
przedszkolnym:
- nawlekanie koralików,
przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł,
- wieszanie ubranek dla lalek na
sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny
- zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem,
- obrysowywanie szablonów
- cięcie po narysowanych liniach
– prostych frędzelki, – falistych serwetki
- wycinanie najpierw prostych,
potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
- ugniatanie papierowych kul i
rzucanie nimi do celu
- wykonywanie drobnych ruchów
palcami: spacerowanie palcami po stole,
- zabawa, idzie kominiarz po
drabinie, naśladowanie gry na pianinie,
- odtwarzanie rytmu padającego
deszczu
- zabawy z plasteliną, modeliną,
masą papierową najpierw kuleczek,
- kolorowanie
- wydzieranie z kolorowego
papieru i naklejanie wydzieranki na papier
- rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
- ćwiczenia dłoni- wymachy,
krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania zamykania
- ściskanie piłeczek
- zwijanie palcami chusteczek, apaszek
- rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej
- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
- układanie z patyczków
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz