kwietnia 17, 2020

Rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym




Mówiąc o „motoryce” mamy na myśli ogólną sprawność ruchową człowieka i jego zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem. ruchem. Motoryką małą nazywamy sprawność dłoni i palców, motoryką dużą sprawność fizyczną całego ciała.



By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że zaczyna się on od motoryki dużej (ogólnej sprawności ruchowej) aby później przejść do rozwoju motoryki małej. Dziecko, które nie potrafi złapać piłki, najczęściej nie poradzi sobie z pięknym odwzorowaniem szlaczka czy poprawnym pisaniem literek. 

Ręka to wyspecjalizowany narząd ruchowo – chwytno – badawczo – poznawczo – komunikacyjny. Dzieci niechętne do działania w obszarze motoryki małej najczęściej mają za sobą negatywne doświadczenia i dlatego muszą zostać odpowiednio zmotywowane i zachęcone do ćwiczeń „łatwym” sukcesem. Mózg w każdym momencie musi sobie poradzić z mnóstwem informacji, jakie są odbierane przez zmysły. Powstają nowe połączenia między neuronami, które nasz umysł rozpoznaje oraz przetwarza i w ten sposób się uczy. Dlatego tak ważne jest stwarzanie różnych doświadczeń, aby dziecko poznawało siebie i swoje możliwości w działaniu. 

Motoryka mała odnosi się do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Czynności  z zakresu motoryki małej pobudzane są poprzez naśladowanie, percepcję, motorykę dużą,  a przede wszystkim koordynację wzrokowo – ruchową.


Trzylatek w zakresie motoryki małej powinien:
– rysować proste linie pionowe i poziome oraz koło
– budować z klocków wieże
– posługiwać się łyżką, widelcem i kubkiem
– wykonywać podstawowe czynności higieniczne (korzystać z toalety, myć i wycierać ręce)
– wkładać różnego kształtu klocki do właściwych otworów


Czterolatek  w zakresie motoryki małej powinien:
– odwzorowywać linie prostą, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk
– rysować po prostym śladzie
– usprawnić swoją samoobsługę
– zamalowywać powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego trzymania się wyznaczonych krawędzi)


Pięciolatek i sześciolatek  w zakresie motoryki małej powinien:
– posiadać umiejętność pełnej samoobsługi
– tworzyć rysunki tematyczne
– mieć precyzyjne ruchy dłoni (nawlekać koraliki, zapinać i rozpinać guziki, zamalowywać płaszczyzny itp.)


Przykłady ćwiczeń usprawniających  motorykę małą u dzieci  w wieku przedszkolnym:
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł,
  • wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny
  • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem,
  • obrysowywanie szablonów
  • cięcie po narysowanych liniach – prostych frędzelki, – falistych serwetki
  • wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
  • wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole,
  • zabawa, idzie kominiarz po drabinie, naśladowanie gry na pianinie,
  • odtwarzanie rytmu padającego deszczu
  • zabawy z plasteliną, modeliną, masą papierową najpierw kuleczek,
  • kolorowanie
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
  • rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
  • ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania  zamykania
  • ściskanie piłeczek
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek
  • rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
  • układanie z patyczków

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Mowa od Nowa , Blogger