Okres zdania (sygnału dwuklasowego) trwa zazwyczaj od
2 od 3 roku życia. W tym okresie wyłaniają się poszczególne kategorie
gramatyczne, gwałtownie wzbogaca się słownik. Mowa ulega dalszemu doskonaleniu.
Dziecko powinno już wymawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe. Ze spółgłosek
pojawiają się w tym okresie s, z, c, dz. Jednak dziecko ma dalej trudności,
gdyż narządy mowy nie są jeszcze dostatecznie sprawne.
Toteż głoski trudniejsze
są zastępowane łatwiejszymi. Samogłoski mogą być jeszcze wymawiane
niewłaściwie. W sumie mowa jest już zrozumiała dla najbliższego otoczenia.
Dziecko zaczyna mówić zdaniami 2 – 3 wyrazowymi. Są to zdania oznajmujące,
rozkazujące, pytające, wykrzyknikowe.
Najczęściej używa rzeczowników – nazw konkretnych
przedmiotów. Czasowniki jako nazwy czynności używa w formie bezokolicznika,
lecz w niedługim czasie pojawiają się w czasie teraźniejszym, przyszłym i
przeszłym w formie strony czynnej, biernej i zwrotnej jednak nie zawsze poprawnie.
Dwulatki używają kilkunastu przymiotników i pojawiają się spójniki. Artykulacja
nie jest jeszcze prawidłowa, a głoski, których wymowa sprawia trudności są
zastępowane łatwiejszymi wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.
Dziecko w tym okresie powinno już wypowiadać głoski:
-
wargowe: p, b, m oraz zmiękczone: pi, bi, mi,
-
wargowo – zębowe: f, w, fi, wi,
-
środkowojęzykowe: ś, ź, ć, dź ,ń ki, gi,
-
tylnojęzykowe: k, g, ch,
-
przedniojęzykowo – zębowe: t, d, n,
-
przedniojęzykowo – dziąsłowe: l.
Pod koniec tego okresu mogą się już pojawić głoski s, z, c, a także sz, ż, cz, dż.
Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, ponieważ dziecko
przyswaja sobie podstawy systemu leksykalnego, fonetycznego i morfologicznego
języka, jakim mówią osoby z otoczenia dziecka. Następne lata
przynoszą jego doskonalenie, czyli zwiększenie zasobu słownictwa, umiejętności
stosowania odpowiednich form gramatycznych oraz lepsze odtwarzanie brzmienia
wyrazów.
Słuch fonematyczny jest na tyle
wyrobiony, że dziecko wie jak dana głoska powinna brzmieć, choć samo nie
potrafi jej prawidłowo wypowiedzieć.
Okres swoistej mowy
dziecięcej
Okres swoistej mowy dziecięcej
(swoistych form językowych) trwa od 3 do 7 lat. Kończy się wraz z opanowaniem
przez dziecko poprawnej wymowy. Może trwać kilka lat. Jest to okres urokliwych
rozmów pełnych uproszczeń, przestawień niespodziewanych połączeń. Powstają
całkiem nowe wyrazy, czasem charakterystyczne tylko dla danego dziecka- tzw.
neologizmy.
Dziecko prowadzi teraz swobodne
rozmowy. Zasadniczo posługuje się rozbudowanymi sygnałami dwuklasowym, wszakże
układ zasad ich budowania nie jest jeszcze w pełni utrwalony. Dziecko
kształtuje drogą analogii, kontaminacji, przestawki liczne twory językowe.
Szczególne nasilenie tej czynności stwierdzamy w pierwszej fazie okresu, w dalszych następuje stałe jej
osłabienie.
Dziecko zaczyna już odróżniać głoski
s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników. Pod koniec 4 roku życia pojawia się
głoska r, która była dotąd zastępowana przez j lub l. Około 4-5 roku życia
pojawiają się głoski sz, ż, cz, dż choć mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c,
dz. Bywa, że dziecko używa ich w nadmiarze, np.: gdy opanuje ż i cz, mówi żupa
(zupa). Nazywa się to hiperpoprawnością.
Zdania
budowane przez czterolatka są coraz bardziej złożone, podobnie jak jego
myśli i zabawy. Nadal popełnia on błędy
gramatyczne, lecz są to w gruncie rzeczy „inteligentne błędy’, świadczące o
tym, że częściowo przyswoił sobie zasady rządzące ojczystym językiem i potrafi
je stosować. Zdanie typu „Oko mnie boliło” wskazuje, że zrozumiał, w jaki
sposób tworzy się czas przeszły – czasownik występujący z rzeczownikiem rodzaju
nijakiego otrzymuje końcówkę –„ło” lecz utworzył go, zostawiając temat czas
teraźniejszego. Teraz musi jeszcze w pełni przyswoić sobie reguły odmieniania
słów.
Około 5 roku życia dziecko
będzie mówiło niemal tak dobrze jak człowiek dorosły. Rzecz jasna, zasób jego
słownictwa będzie się powiększał przez całe życie.
W związku z rozwojem sprawności językowej
rośnie liczba pytań stawianych przez dzieci, u niektórych naliczono ich ponad
czterdzieści dziennie. Co się tyczy wymowy, ukształca się ona pod koniec tego
okresu ostatecznie.
K.Giżyńska
Opracowano na podstawie:
G. Demelowa, Elementy
Logopedii. Warszawa1979, WSiP s. 23.
K. Kozłowska, Wady wymowy możemy usunąć. Kielce
1998, s.24.
L.
Kaczmarek, op. cit. , s. 68.
L. Clark,
Catherine Ireland, Uczymy się mówić, mówimy by się uczyć. Poznań 1998, s.45,
57.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz