Dysleksja
rozwojowa
jest jedną ze specyficznych trudności w uczeniu się, której przejawami są
głownie trudności w czytaniu i pisaniu. Termin „dysleksja rozwojowa” wskazuje
na wczesne uwarunkowania tych trudności trwające od urodzenia, dające o sobie
znać w dzieciństwie, od początku nauki czytania i pisania. Dla różnych form
zaburzeń czytania i pisania wyróżnia się trzy terminy: dysleksja, dysortografia
i dysgrafia. Ich charakterystykę przytacza J. Mickiewicz .
Dysleksja to specyficzne
trudności w nauce czytania i pisania u dziecka o prawidłowym rozwoju
intelektualnym, które mimo systematycznej pracy i właściwych metod nauczania
znacznie odbiega stanem swych umiejętności czytania od poziomu osiąganego w
jego wieku i na danym etapie edukacyjnym.
Dysortografia to specyficzne
trudności w pisaniu występujące od początku nauki u dziecka prawidłowo
rozwijającego się intelektualnie, którego pismo wykazuje różnego rodzaju
nieprawidłowości w zapisie wyrazów, w tym błędy ortograficzne.
Dysgrafia to zaburzenie w
opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma demonstrujące się znacznie
obniżoną estetyką i czytelnością pisma. Powyższy system terminologiczny pozwala
określić, jakie zaburzenia wstępują u danego dziecka, bowiem każda z tych form
trudności charakteryzuje się innym symptomami. Trudności te mogą wystąpić
jednocześnie, w izolacji, bądź dwie formy naraz. Objawy zaburzeń dyslektycznych
mogą występować również w starszym wieku szkolnym i u osób dorosłych.
Jednym z warunków opanowania
umiejętności czytania i pisania jest sprawne funkcjonowanie systemu percepcyjno-motorycznego.
Wyodrębnia się w nim percepcję wzrokową,
słuchową i motoryczność. Zaburzenia poszczególnych funkcji dają odmienne
objawy w pisaniu i czytaniu. Różny jest też stopień nasilenia zjawiska,
uzależniony od głębokości zaburzeń. „Percepcja wzrokowa to postrzeganie
otaczającego świata jako zbioru dających się wyróżnić przedmiotów i kształtów
pozostających ze sobą w stosunkach przestrzennych. Zaburzenia analizy wzrokowej
to niedostrzeganie istotnych szczegółów, położenia przestrzennego i nie
wyodrębnianie kształtów z tła.
Zaburzenia syntezy widoczne są jako niemożność
zintegrowania elementów w całość”. M. Frostig i D. Horn definiują percepcję
wzrokową jako: „Zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, a
także do ich interpretowania przez odniesienie ich do poprzednich doświadczeń”.
Prawidłowo rozwinięta percepcja wzrokowa umożliwia dziecku opanowanie
umiejętności czytania, pisania, wykonywanie zadań arytmetycznych, właściwe
stosowanie reguł ortografii oraz rozwinięcie wszystkich umiejętności wymaganych
od niego w procesie nauki. M. Frostig, D. Horn wyróżniają następujące aspekty
percepcji wzrokowej:
- koordynacja wzrokowo - ruchowa,
- spostrzeganie figury i tła,
- stałość spostrzegania,
- spostrzeganie położenia przedmiotów w
przestrzeni,
- spostrzeganie stosunków przestrzennych
W wyniku zaburzeń analizy i syntezy
wzrokowej mogą pojawić się następujące trudności w zakresie:
C
z y t a n i a
– mylenie liter o podobnym kształcie graficznym, elizje liter, sylab, wyrazów,
zniekształcanie zakończeń wyrazów, gubienie się w tekście, „zgadywanie”. Długo
utrzymująca się technika literowania, tempo czytania wolne, niechęć do
czytania. Koncentracja na technicznej stronie czytania utrudnia rozumienie
przeczytanej treści.
P
i s a n i a
- trudności z zapamiętaniem kształtu liter (szczególnie tych rzadziej
używanych), mylenie liter o podobnym kształcie, pomijanie znaków diakrytycznych
(kropek, ogonków, kresek), elizje liter lub cząstek wyrazów, różne wersje tego
samego wyrazu w jednym tekście lub na jednej kartce, liczne błędy
ortograficzne, mimo znajomości reguł, trudności z aktualizacją obrazu
graficznego wyrazu, znaczne trudności z autokorektą błędów (uczeń ich na ogół
nie dostrzega).
„Percepcja
słuchowa
to zdolność różnicowania dźwięków o różnym natężeniu, częstotliwości i barwie”.
Podsystem percepcji słowno-słuchowych mowy dotyczy przede wszystkim czytania i
pisania Zakłócenia rozwoju funkcji słuchowo-językowych przejawiają się jako
zaburzenia słuchu fonemowego oraz zaburzenia umiejętności fonologicznych .
Słuch fonemowy to zdolność różnicowania głosek, dzięki dokonywaniu analizy
dźwięków mowy i odróżnieniu ich. Natomiast umiejętności fonologiczne to
operacje w zakresie operowania cząstkami fonologicznymi, takimi jak głoski, sylaby,
logatomy (cząstki słów niebędące głoskami ani sylabami). Tymi operacjami są
między innymi: analiza sylabowa i głoskowa oraz synteza głoskowa i sylabowa.
W wyniku zaburzeń analizy i syntezy
słuchowej mogą pojawić się następujące trudności w zakresie:
C z y t a n i a - długo
utrzymujące się literowanie, kłopoty z syntezą dźwięków, pomijanie znaków
przestankowych, elizje liter, sylab, mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu,
kłopot w czytaniu w czytaniu słów nieznanych bądź trudnych pod względem
artykulacyjnym.
P
i s a n i a
- trudności z wyodrębnianiem wyrazów ze zdań, z zapisem wyrazów nieznanych,
problemy w pisaniu ze słuchu (trudności z zapamiętaniem zdania, jego
fragmentów, dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów,
zamiana kolejności wyrazów w zdaniu).Występują błędy w pisaniu wyrazów z
dwuznakami, grupami spółgłosek, zmiękczeniami, różnicowaniem wyrazów z i-j,
gorsze jest różnicowanie głosek dźwięcznych, bezdźwięcznych i nosowych, częste
jest opuszczanie liter w środku i na końcu wyrazu.
„Motoryczność to całokształt
różnych ruchów całego ciała i poszczególnych jego członków.” W ramach tak
pojętej motoryczności mówimy o motoryce wielkiej, motoryce małej, grafomotoryce
i sprawności manualnej. J. Jastrząb wyróżnia ponadto podsystemy:
-
poczucia lateralizacji, czyli stron własnego ciała,
- orientacji w schemacie ciała i
przestrzeni,
- ruchów wielkich i koordynowania
własnym ciałem,
- ruchów poszczególnych kończyn i ich
części oraz zdolności koordynowania nimi.
Dzieci z zaburzeniami funkcjonowania
ruchowego postrzegane są jako mniej sprawne ruchowo. Mają trudności w zabawach
ruchowych (np. rzucanie i chwytanie piłki), późno opanowują jazdę na rowerze,
słabo biegają, mniejsze jest ich zainteresowanie zabawami manipulacyjnymi.
Dzieci młodsze mają kłopot z zapinaniem guzików, czy zawiązywaniem sznurowadeł.
Starsze dzieci unikają gier zespołowych, rzadko uprawiają sport. Wraz z ogólnym
opóźnieniem ruchowym u dziecka występuje również obniżona sprawność manualna
rąk, która przejawia się wolnym tempem wykonywanych czynności i małą precyzją
ruchów dłoni i palców. Skutkuje to obniżeniem sprawności grafomotorycznych.
Konsekwencje w zakresie zaburzeń funkcji grafomotorycznej obserwuje się w
postaci obniżonego poziomu graficznego pisma - litery niekształtne, kanciaste,
niedokładnie odtworzone, różnej wielkości, wychodzące poza linie, niejednorodne
nachylenie liter, brak połączeń liter, często wolne tempo pisania, za słaby lub
zbyt mocny nacisk narzędzia piszącego na kartkę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz